fredag, maj 01, 2009

Skyddkurs...

Nu har jag och Skruttan äntligen gjort debut i skyddet... eller ska man säga återstart ;-) Började ju när hon var ca 1 år, men kände inte att detta skulle gå vägen. Hon flippade totalt då och jag hade ingen kontroll över henne. Vi tog en paus och jag "hörde" Quarkos uppfödares råd ringnade i öronen - Ha ordning och reda på hunden INNAN du börjar med skyddet! Jag tackar henne än i dag för de rådet och det har gett resultat! Skruttan har fått vara hund fram till förra året. Då satsade vi på bevakningen och se hon är certad... Vi har hårdtränat lydnad nu i vår och jag tog modet på mig och ringde T och sa att nu är vi mogna.
Vilken bra kurs vi har gått. T är nog världens bästa skyddsinstruktör - lung och pedagogisk och fick mig att förstå sådant jag gjort tidigare, men aldrig fått svar på varför. Skruttan har skött sig exemplariskt och jag har äntligen fått vovven som jag känner passar mig som klippt och skuren. Q kommer alltid vara Q, men han har ju alltid gjort sitt på sitt sätt. Igår så fick Skruttan bettövningar. Hon satsade inte fullt och T berättade varför. Hon blir lite osäker och vill "känna" sig för. Så nästa pass gasade vi och hon fick missar - eller rättare sagt det var meningen att MATTE skulle hålla i linan och se till att missa. Är inte nöjd med mitt "lin" arbete. Skruttan svarade jättebra på detta och vips så var tassarna borta och hon satsade bra i bettet. Sedan visade T olika lekar som vi kunde använda oss av. Än en gång lekar som visats för mig - men nu fick jag förklaringen varför jag skulle göra dem.
I dag fick lilla hjärtat prova stöta i korg. Gisses... ena gången ska matte vara arg och hjälpa lilla Skruttan att bli morsk och bita figge. Nu helt plötsligt ska jag vara rädd och spela med Skruttan och tycka figgen är läskigt. Jag ska nog anmäla mig till en drama kurs och en linförar kurs - varför har inte SBK sådana?! Nu vart hon lite förbryllad dock "orkade" hon stöta om än inte 100% men T sa att det kommer. Dock vart det back i "modigheten" och tassarna kom tillbaka. Men nu vet jag ju hur vi ska jobba bort det. Vi avlsutade med bevakning och att hon själv skulle springa in och lägga sig i position och bevaka Figgen. Det ska vi jobba mer med så hon blir trygg i det. Nu skall jag bara köpa, sv. skyddärm och en munkorg... Undrar om Kärleken vill sponsra...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar