söndag, maj 03, 2009

Umeå nästa...

Jaha, då var det dags för Umeå igen. En hel vecka i universitetsstaden. Vet inte om jag tycker det är lika lockande nu när värmen och barmarken har kommit till Luleå. Jag vill ju TRÄNA... Nå ja, lilla vovven mår nog bra av lite vila.
I går var vi på klubben och tränade kryp och uppletande. Skruttan kryper som en liten jordfräs, men med hastighets kontroll *asg*. Fin i positionen och inte förrän jag rör på mig. Fast givetvis så faller vi tillbaka ibland, men då har vi coachen vid vår sida. Säger bara: Fredde Steen släng dig i väggen...! Uppletandet går bra, Stina och jag har hittat den felande länken. Jag börjar på planen, med tre föremål. Ser till att ha henne utåtriktad dit JAG vill att hon springer. Full karriär till föremålet och tillbaka. Sart dags att fila på ingångar. Efter ett uppletande på "planen" går vi till en "vanlig" ruta och kör där. Nu springer ut även där - slår inte, bara när jag är inkonsekvent och inte ser till att hon är utåtriktad. Vi har bara föremål längst ut i rutan än så länge.
Idag möttes jag och Stina ute vid Sågträskvägen och la spår. Ett appell spår åt Skruttan och ett litet aha spår åt Kaliber. Efter det tuffade vi till klubben och satt och surrade, sörplade kaffe i en timma! Dags för spåren. Skruttan kör jag bara direktpåsläpp, efter kennelpappas inrådan. Började inför certprovet med spårupptags övningar och fick en hund som konstant tog bakspår - hon som aldrig bakspårat i hela sitt liv. Kennelpappas kommentar var hård: Tror f-n för det! Hon är ju inte dum... Hon vet ju att spåret finns bakåt och när du gör serpentinövningen, dvs spårupptag snabb belöning, avbryt spåret ut igen för att transporter sig lite längre fram - nytt spårupptag, samma spårläggare och ny belöning - så visst f-n tror hon att hon missar något när hon hela tiden har spåret i näsan. Nä, dum är hon inte! Slutade tvärt med det och jobbar nu bara med direktpåsläpp. Det blir naturligare för henne och hon har "peppar, peppar inte tagit bakspår efter att vi slutade med upptag. Upptag tränas nu mera endast på tävlingar som kennelpappa säger. Hennes spår idag då?! Jo då, spårar som en gudinna - lite yrsligt sådan. Hittar alla apporter, men det gäller fortfarande att vara på sin vakt och hänga med när hon snabbt drar över apporterna. Har börjat köra konkuranns med henne. Snodde en apport precis i rätt ögonblick, framför nosen på henne. Resultat nästa apport plockade hon upp i munnen. Apporterna gör mig GRÅÅÅ!
Nå ja, for tillbaka till klubben och så plötsligt när jag svänger höger börjar bilen låta underligt. Nästan så som när man får punka. Jag tvärstannade och gick ut och kikade. Nä, ingen punka, underligt. Sparkade lite sporadiskt på däcken och satte mig i bilen. Samma ljud igen, nästan direkt jag rullat en meter. Stannade och kikade ut... Vid vänster framdäck låg självaste bulten - en av fyra som håller fast hjulet. Fick snabbt lite panik och hoppade ut för att känna på resterande - gissa om jag fick hjärtat i halsgropen när en bult liksom bara ploppade ut i min hand! Ganska skakis ringde jag till Kärleken som slängde sig i bilen, sedan ringde jag Stina som vände och kom och hjälpte mig. Vi fick fast bultarna igen och körde mycket sakta tillbaka till klubben. Kärleken kom och drog fast dem ännu mer och provkörde. Tillråga på allt har jag kört försiktigt efter vi bytt däck och verkligen kollat varje dag - men kände att just i dag behövs det inte eftersom jag kört så länge nu med sommardäcken...!
Nå, ja inge skada skedd, men tänk om jag varit ute på E4:an i 110?! Tränade apportering, läggande under inkallning och kryp ute på klubben. Apporteringen går bra, fint tempo ut - inget tugg - lite försiktig i sitt gripande men bättre - avlämningen... är ett kapitel för sig, men i dag satt hon lite snett brevid mig och höll fast. Inkallningen med läggande var bara en repitition, eftersm hon har haft klockrena lägganden och sedan när vi inte tränat det på ett tag, börjat att ta för många steg innan hon lägger sig. Krypet - j-val duktig hund! Jag bara ler. Idag introducerade jag hindret och vi smakade på att krypa under. Lite läskigt och Skruttan ville gärna sätta sig upp. En träningssak! Nu är jag hemma - bilen höll... Ska packa och försöka ladda inför Umeå veckan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar