söndag, maj 24, 2009

Grubbnäsudden

Tuffade iväg till Grubbnäsudden för att kika på hundar som testdes in på min kommande bevakningskurs. Det är alltid så härligt att träffa bevakningsvänner. Jag och Ylva packade in oss med bilen full av jyckar. Vi kom fram strax innan anlagsprovet skulle starta, så vi passade på och träna våra egna jyckar. Härligt att se Skruttan jobba, nu har hon dratt ner på tempot, till ett ganska behagligt stretande... Gör inga aha-kast rakt ut i skogen i hopp om att figgen ska ligga där, utan har fallit tillbaka till hösten fina patrullerande. Plockar figgen snabbt och koncentrerat. Hon har börjat sätta sig efter markering och bibehåller intresset, vilket är bra dock är kasten kvar och mattes armar snart ryckta urled ;-)
När anlagsproven började, så började även ovädret. Då snackar vi OVÄDER... Började med att åskan mullrade i fjärran. Kapten J sa lungt att den är långt bort... Redan då var jag på väg till bilen, men behöll lunget. Alla andra stod ju kvar. Sedan så började det regna lite smått. Kaptenen vände in för att ta på sig regnkläder. Kursen stod lydigt kvar och fortsatte sitt arbete. Jag och Ylva som "bara" var gäster satte oss under tak och kikade på vovvarna. Då började det hällregna och hagla... inga små hagelkorn. Vi satt och myste under taket vi hittade och var ganska nöjda med tillvaron. Då det plötsligt blixtrade och åskade... Japp - gissa vem som var snabbast till bilen. Ringde Ingela och Linda som var på väg upp och la på när Inga skrek jag ser inget. Då hade ovädret nått dem... Tror att Kapten J var den enda som inte blev dränkt... Hela dagen blev lite försenad, men resultatet var gott - tre av "mina" hundar gick igenom analgsprovet så nu skall jag bara annordna ett till för resterande intressenter. Sedan är det bara tuta och köra!
Grattis till Ingela och Jaxsa & Linda Quta,
som jag nu kan plåga ute i bevakningskogen,
Iwo med förare som även de inte slipper mig.
Nu ni skall vi visa var skåpet skall stå. Certprov i september!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar