tisdag, april 07, 2009

Med nos och öra i rikets tjänst!

I går blev jag och Skruttan utkallade på skarpt eftersök. Från att ha stått och dammsugit i hallen till samlingsplantsen tog det mindre än en halv timme. Såg med fasa över hur genomsöket skulle gå med Skruttan och "Vita blixten"... :-o Oj, oj vad hon jobbade bra. Visst drog hon till en början men som tur var insåg Skruttan att det inte var lönt. Hon kämpade på tappert... fem timmar i djupsnö tar kol på de tappraste, men efter en timmes vila medan vi bröt för mat, så var hon på igen. Det kunde ha slutat illa både för matte och Skruttan, vilket jag har tagit lärdom och tar med mig.
  1. Se alltid till att inte tappa kontakt med de som är med ute, det händer snabbt små saker som kan utmynna till något större. Skulle ta mig upp för en liten "snöhög" i skogen, men tappade balansen och föll snett åt sidan. Skidorna kanade lite bakåt helt plöstligt sitter skidorna som berget och jag kan inte röra foten en millimeter. Jag når heller inte att knäppa loss dem. Eftersom jag har huvudet som lägsta punkt och inte kan använda armarna eftersom de bara sjunker i snön, så ligger jag där jag ligger. Som tur är var jag inte ensam och hinner ropa på Stina som stannar upp. Sedan kommer en till som får loss skidorna och jag tar mig upp!
  2. Måste hitta ett bättre dragbälte. Etty hoppar upp mot mig och hakar fast tassen i kroken! Vilken kalabalik... Trodde att hon punkterade hela tassen och att blodet skulle spruta när jag väl krokat loss henne. Men inte en skråma. Puh! Det kunde ha slutat värre... nu skall jag ute och leta en annan typ av bälte!

I dag var vi nog båda lite möra. Vi åkte ut till klubben - solen sken och värmde. Körde fritt följ, hon blir bättre och bättre och bryr sig inte alls om tävlingsledaren. Apportering si så där, men jag tror hon är lite mör i kroppen. Sedan grillade vi korv och jag hittade Ylvas kamera och fotade lite allt möjligt - vill oxå ha en digital systemkamera... Avslutade med uppletande och insåg att Skruttan nog allt var lite tagen efter gårdagens fyspass - fast hon inte riktigt ville medge det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar