måndag, juni 21, 2010

DM 2010

Årets DM kan man bokstavligen säga att det regnade bort! På torsdag kom Jenny och Pilo för att sova hos oss. Vi småpratade, men gick och la oss ganska tidigt eftersom både Jenny och sambon skulle upp och arbeta. Vaknade på fredagen med moln och sol! Såg lovande ut och efter en efterlängtad sovmorgon - första semester dagen! Så började jag packa och småplocka. Vid 10 tiden åkte jag till stan för att springa lite ärenden. Vid tre tiden packade jag in mig och Skruttan i gammel audin och begav oss ner till Piteå BK. Där var redan Jossan och barn på plats, Danne och Katarina, Peter och Tom.... Åt middag med Jossan och hennes barn efter att jag flyttat in i min och Jennys stuga.

Efter ett tag så kom Jenny och det blev en del surrande över kex och vin på kvällen - dock en tidig kväll. På Lördag morgon var det mulet och regnet hängde tungt över Piteå... Lottdragning på morgonen - fick start nr 11 och det betydde: först lydnad och sedan uppletande... Nu började det småregna och vinden avtog. Typiskt - Skruttan behöver ju skogsarbetet innan lydnad.

Om ni någonsin har sett en exploderande Känguru... så hade ni förstått vad som hände på lydnadsplanen. Hon var SÅÅÅÅÅ lycklig lilla vovven. Tur att hon är söt! Gisses som en atombomb! Uppletandet gick heller ingen vidare... När jag och Skruttan kom till rutan dog verkligen vinden och hon kämpade tappert. Danne L. sa att hon hade varit att tvungen att springa rakt på föremålen om hon skulle plocka dem.

På eftermiddagen begav vi oss ut till patrullsträckan. Det småregnade från och till hela tiden. När jag stod och väntade på min tur så var det uppehåll. Perfekt tänkte jag.... Men tji fick jag! När vi skulle starta så öppnade himlen sig regnet verkligen öste ner! Taktiskt jobbade jag bra med vovven och fick beröm av Danne M., tyvärr fick vi dock avdrag eftersom det tog för lång tid - men hade jag inte gått sakta så hade Skruttan inte haft någon möjlighet på att ta ljudet. Vindfiggen fick vi, men missade ljudet... Jag är dock nöjd med Skruttans arbete i regnet och förhållandena var svåra. Vi var genomblöta, som dränkta katter! Det blev ingen grillning, utan pizza och sedan lite vin på kvällen... regnet öste ner...

Söndag morgon, uppehåll - mulet och dugg regn ibland. Fort ut till spåret vid 10 tiden... Väntade på min tur och solen kämpade sig i genom de regntunga molnen. Men givetvis skulle himlen öppna sig så fort jag skulle ut och genomföra mitt moment... Hur gick spåret - jo då BRA! Skruttan gjorde ett super upptag, spårade fram till 1:a apporten - sedan vek hon av och drog mot vägen... Hade domarna och folket på vägen i öronen. Tur att matte har inbyggd GPS - tillbaka till stället där första apporten hade legat. Plockar upp spåret igen... Hittar metall apporten! Tjusig hund! Spårar på, tapp på slutet... kämpade tappert för att hitta slutet och gör det, men tyvärr utanför tiden.... Men jag är SÅÅÅ nöjd över Känguruns insats!

Åsså ett STORT GRATTIS till

Gunilla & Garras,
Jossan och Naiko

som får åka till SM!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar