fredag, mars 27, 2009

Det tar sig...

... och då menar jag inte i brasan! ;-) Nä, jag har äntligen tagit tag i Skruttans lydnadsträning och dyligt. Vaknade tidigt i dag och jag har inte bestämt mig för att det var på grund av att Kärlekens flygtaxi kom och hämtade honom eller för att solen sken! Kikade på klockan och bestämde mig att ta mig ut till klubben. Visste ju att Ylva och Kaxa skulle komma farande vid nio. Sagt och gjort...
På vägen ut la jag upp planen noga. Två moment skulle tränas i dag. Inkallning med läggande och apportering med fokus på avlämningarna. Ett moment i taget. Vi började med inkallning med läggande och HURRA! polletten har trillat ner. Lite taskigt eftersom det var halt, men hon gör det bra. Vi varvade med fritt följ och hör och häpna inte så mycket pip där inte. När Ylva kom ut la vi hårda spår. Skruttan var lite okoncentrerad och jag tror faktiskt det har lite med att jag INTE planerat denna övning i mitt huvud. FY på mig ordentliga planeringar hädanefter. Efter spåren körde Ylva uppletande, en pluss i kanten till mig som höll mig till min planering och inte hakade på - men det var nära! Det blev ett pass till med läggande med gång och jag satte nog griller i huvudet ett tag på Ylva och Annelie (som kom smygande med Grålle) eftersom jag sa att jag skulle träna inkallning med läggande utan läggande! Jag menade ju att Skruttan inte skulle behöva ligga som utgångsposition när jag lämnade henne! Ylva for till jobbet och jag kikade lite på vad Annelie sysslade med. Det såg jätte kul ut, men tyvärr har jag inte tålamodet med klicker. Nemom var så söt när han trampade och vred sig på pallen. Nu har jag ju förstått vad ni sysslar med hemma i köket!
Efter ett tag gick jag och körde apportering. Hämta och gripa inget problem, utan det var det här med att hålla fast vid avlämning. Skruttan har ju haft en tendens att släppa och komma i utgångspositionen. Ett litet hopp hade tänds tidigare idag när hon kom in med en leksak och satte sig lite snett men utan att släppa. OCH HURRA! Även här har hon fattat efter all träning hemma. Hon kommer in och sätter sig och kikar på mig. Jag får bara inte vara för säker och vänta för länga får då släpper hon. Sättandet är lite snett, men HON håller fast. JIPPI!
Tuffade hem när jag blev hungrig och planerade eftermiddagens pass inomhus. På agendan stod kryp. Gissa om jag även här blev förvånade när hon kröp vid min sida utan att jag böjde mig ner hela vägen. Så vi jobbade på med detta. Nu ligger hon nöjd vid mina fötter efter eftermiddagsturen tillsammans med Q och matte har börjat planera träningen... så att vi kan matcha alla andra duktiga ekipage i bevaknings DM! Då har vi bara momentet STEGEN kvar att fundera över...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar