måndag, oktober 20, 2008

Första övningen

Hej hopp vänner!
I helgen har Skruttan och jag varit på vår fösta övning. Detta var i Hv regi - Skruttan har extra avtal. Lördagen började med "torrövningar" för grupp-chefer, plutonchefer och resten av gruppen. Jag och Greta aggerade B-styrka och dog ärefulla dödar där ute i skogen. På eftermiddagen skiftade vi hundförare och jag och Greta fick gå som hundförare och "torr" öva in moment med grupperna. Övningen leddes av Johan Lindahl hans "tänk" om hundtjänsten är helt suveränt. Det sista vi gjorde var att reka objekt för söndagens praktiska övningar.
Skruttan var helt speedad när vi kom hem. Hon hade ju legat i bilen hela dagen och tyckt livet var urkasst - inte ett jota hade hon fått göra. Hon painade med Quarko, husse och mig ett bra tag innan hon insåg att alla andra var trötta!
Söndag morgon, uppe med tuppen. Jag och Skruttan var i Boden klockan 07.30. Där var det dags för stora helg sminket - grön i hela ansiktet. Sedan uppsittning i fordon för väntan på masch och transport. Ute vid objektet lastade vi ur och började ett "tätt" rutsök. Gissa om Skruttan var speedad och det blev inte bättre att ha en kamraman och kamera i näsan! Sedan blev det Gunilla och Garras tur. Ut till hotspot 1 och Garras fick spår och materiel-lega. Vi följde spåret ett tag. Radiokontakt med staben och ut ur skogen för att vara "filmstjärnor". Vi skulle spåra och bli filmade. Skruttan skötte sig fint och det gjorde nog gruppen också, undrar just om vi fastnade på filemen?! Sedan byte av hund och förare. Gunilla och Garras tur, medan jag fick bli "soldat". Nu skulle vi filmas i mot-ljus och patrullera i T-format upp för en slänt. Gissa om jag var rejält trött i armarna - AK4:an är inte gjord för en tjej! Efter vårt film uppdrag så var det dags för lunch!
Efter lunch fick jag och Skruttan förena oss med Luleå Marina HV igen. Dags för ny uppgift. Säkra och ta objekt. Skruttan fick snabbt ett spårupptag och spårade fram till matriel-lega. Ett litet rutsök och spårupptag igen. Hon hittade större bitar av "renklämma" som spårläggaren knaprat på. Över stock och sten med gruppen i bakhasorna. Vi kom ut på en asfalterad väg och som "vanligt" ingen radiokaontakt med staben. Vi hade precis bestämt oss för att dra oss tillbaka till objektet, då Blå-Gul kom och sa att vi skulle fortsätta! Spåruptag igen och vi for i väg. Nu gick det över stora stenar och klyftor uppåt! Tur man har en känguru i kopplet! OPS! Helt plötsligt ville kängurun ner för ett stup på ca tio meter. Nix sa vi i gruppen och tryckte henne uppåt! Efter en j-vla snurrande uppe på höjden beslöt vi oss att avbryta. Då dök Blå-Gul upp och sa att var spårslutet var - gissa vem som hade haft rätt vid stupet!? Nu hade jag kramp i låret och Skruttan var trött... Men hon fick i alla fall det efterlängtade spårslutet - en renklämma!
Jag är mycket nöjd med Skruttans insats i helgen - lite f-bannad på mig själv i spåret. Hon är inte alls så ofokuserad som jag trott och jobbar på bra. Vi måste dock arbeta mer med spår och markeringar på saker i spåret. Kängurun vill bara i kapp den som lagt spåret...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar