onsdag, oktober 01, 2008

Träning



Hej vänner! Nu har vi varit i farten och tränat igen. Igår träffade jag Annelie och Björn ute vid F21. Förvirrad som jag var åkte jag ut tidigare för att rasta hundarna. Åkte till Lulnäsvägen eftersom jag trodde att det var där vi hade bestämt. När jag rastade hundarna tyckte jag det var lite suspekt när inte Annelie och Björn dök upp och insåg i mitt innre att det kanske inte var här vi hade tänkt att träffas - Riktigt vi skulle träffas på andra sidan F21, vid Kalaskulan. Nåväl kom dit samtidigt som de andra.
Spår var huvudagendan. Jag la ett åt Nemo och Björn la till Skruttan. Började med spårövergångar och efter sista fortsätta ut på längre spår. Medans vi väntade att spåren låg och gosade till sig körde vi patrull. Skruttan först, hm...! Annelie och jag insåg att inga mer direktträffar för henne. Just nu betyder pass på PANG ut i skogen för Skruttan. Provade patrull som kommando och då lugnade hon ner sig på stigen. MÅSTE tänka på att hålla henne lugn och sansaf på stigen.
Nemos tur... Han är så söt grålle. Höll andan på första figgen och var så koncentrerad att han inte hörde Annelies "visa". Duktig grabb - vi har en ny övning på "G". Patrull inte veta var figgarna har lagt sig. Dubbelfigge kan man kalla det. Två figgar mitt emot varandra på stigen. Ena börjar göra ljud - ekipaget stannar på stillasittande bevakning ute på stigen. Figge 1 blir tyst - då startar figge 2 på andra sidan! Tror att det kan bli en bra övning. Skall prova den idag.
Ja, spåren då? Annelie och jag fick nog några gråa hår i går. Bägge hundarna tog klockrena bakspår på samtliga spårupptag - märkligt tyckte vi och började givetvis fundera så det stod härliga till - Kontentan blev nog att vi inte skulle vara oroliga förrän vi märkte att det var så konstant. Gunnar sa att man någon gång kommer till den dag då hundarna bakspårar - oftast - och till 90% gör de det för att de är nyfikna! De långa spåren gick bra. Spårade i lina och det var inga problem - Skruttan fick tapp, men jobbade sig tillbaka bra. Vi missade en apport - men vad då? Vi kom i mål. Nemo spårade också fint. Hans spårläggare var lite förvirrad och råkade glömma två apporter i fickan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar